Handlekurven er tom.
Studietilbud / Kommunikasjon og PR

Tekstforfatting

En tekstforfatter vet at en tekst ikke bare er en tekst. Det er derfor de heter tekstforfattere og ikke tekstere. I dette kurset vil du få innsikt i og forståelse for tekstforfatterens rolle.

7.5 stp Høyskole

Høyskolen Kristiania

Kurset/studiet er kvalifisert for støtte hos Lånekassen, og det er NOKUT-godkjent. Minstekravet hos Lånekassen er 15 studiepoeng per semester og fire mnd. studieperiode. Mer info her

Lånekassen NOKUT
  • Beskrivelse

    Gjennom kurset vil vi belyse rollen til tekstforfatteren og arbeide med konkrete oppgaver. Målet er at alle som gjennomfører kurset skal ha innsikt i, og forståelse for, tekstforfatterens rolle og funksjon fra et reklameperspektiv, kjenne til teknikker og metoder for tekstproduksjon og være i stand til å gjennomføre tekstoppgaver. 

    Kurset består av følgende emner:

    • Retorikk
    • Tekst tilpasset målgruppen
    • Tekst til ulike medier
    • Den kreative strategi
    • Den kreative prosess


    Kursets perspektiv er tekstforfatterens rolle i (kreativ) markedskommunikasjon, og da spesielt i sin klassiske rolle i et reklamebyrå.  

Lukk
  • Læringsmål

    Målet er at du etter å ha gjennomført kurset skal ha innsikt i og forståelse for tekstforfatterens rolle og funksjon fra et reklameperspektiv, kjenne til teknikker og metoder for tekstproduksjon og være i stand til å gjennomføre relevante tekstoppgaver. 

    Etter å ha fullført kurset skal du 

    • ha fått kunnskap om litt av den historiske bakgrunnen (retorikk), samt studert en av profesjonens premissgivere
    • ha kunnskap om den kreative prosessen og kommunikasjonsstrategisk arbeid og metoder for tekstproduksjon
    • ha innsikt i utfordringer med kreativt arbeid og noen tips til hvordan du kan overvinne dem
    • kunne utføre enkel kommunikasjonsstrategi og anvende en kreativ prosess for å komme frem til et budskap
    • ha lært en konkret kreativ metode og sett hvordan den slekter på og skiller seg fra retorikken og Webb Youngs kreative prosess
    • ha kunnskap om konkrete skrivetips og hvordan de kan anvendes i konkrete løsninger
Lukk
  • Om høyskolen

    Høyskolen Kristiania

    Høyskolen Kristiania tilbyr blant annet kurs og studier innenfor ulike fagområder som kreativitet og kommunikasjonsfag, og pedagogikk og samfunnsfag. Både som stedbasert og nettstudier. Vi har fokus på at du som student får en relevant og solid utdanning med en faglig tyngde, uansett hvilken studiemetode du velger.

Lukk
  • Gjennomføring

    Studieløpet ditt er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, videoforelesninger, øvingsoppgaver, innsending av obligatoriske oppgaver, samt gjennomføring av en skriftlig eksamen.

    Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.

    Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.

    I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.

      infographic_timer Ca. 210 timer antatt tidsbruk
      infographic_maneder 18 måneder tilgang til læringsportal
      infographic_oppgaver 3 innsendinger gjennom kursets varighet
Lukk
  • Kursvalg


    • Kurs
      • Kurskode Kurs Lån Stp Pris a
        7060
        Tekstforfatting En tekstforfatter vet at en tekst ikke bare er en tekst. Det er derfor de heter tekstforfattere og ikke tekstere. I dette kurset vil du få innsikt i og forståelse for tekstforfatterens rolle. Les mer
        7.5 10.075,- Velg
  • Inkludert i pris

    • Tilgang til klasserom på nett
    • Veilederoppfølging
    • Retting av innsendingsoppgaver
    • Eksamensavgift
    • Kurs i studieteknikk
    • Medlemskap i studentunionen ved Høyskolen Kristiania
Lukk
  • Finansiering

      Du kan betale med faktura, kort, avdrag, eller gjøre avtale med annen betaler. Du kan også søke om støtte fra Lånekassen dersom du bestiller kurs som til sammen blir 15 studiepoeng eller mer.

Lukk
  • Opptak

    • icon Opptakskrav Du må ha generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse
    • icon Søknadsfrist Hver dag, hele året
    • icon Dokumentasjonsfrist Du må sende inn dokumentasjon som bekrefter at du er kvalifisert for opptak i løpet av en måned
    • icon Oppstart Hver dag, hele året
Lukk
  • Pensum

    Du må selv kjøpe pensumbøkene til kurset. Pensumlisten til kurset ser du under.

    Du står fritt til å kjøpe bøkene hvor du selv vil. Vi har samlet noen tips om hvor du kan kjøpe nye og brukte pensumbøker på nett.

    Pensumliste (med forbehold om endringer - endelig pensumoversikt finner du i læringsportalen som du får tilgang til som student):

    Tittel Forfatter ISBN
    Txt: Hvordan skrive selgende og profilerende reklametekster? Strøm, Ole (2013) 9788232102013
    A Technique for Producing Ideas Young, James Webb (2003) 9780071410946
    Bill Bernbachs reklamesyn Selfors, Stein Erik (2002) 9788279350330
    Skriv så det selger! Calvert, Christine (2012) 9788215020860
Lukk
  • Eksamen

    • icon Eksamensarrangører Klikk her
    • icon Eksamen varighet 3 timer
    • Eksamensreglement Klikk her
    • icon Liste over eksamensdatoer Last ned PDF
    • icon Eksamen oppmeldingsfrist 1. april og 1. november
    • icon Eksamensform Underveisevaluering og fremmøteeksamen
    • icon Eksamensdato 06.01.17 / 22.05.17
Lukk