Handlekurven er tom.
Studietilbud / Kommunikasjon og PR

Internkultur og kommunikasjon

Dette er et kurs som gir deg en innføring i internkommunikasjon og hvordan dette kan påvirke organisasjonens indre liv og oppfatningen av organisasjonen.

7.5 stp Høyskole

Høyskolen Kristiania

Kurset/studiet er kvalifisert for støtte hos Lånekassen, og det er NOKUT-godkjent. Minstekravet hos Lånekassen er 15 studiepoeng per semester og fire mnd. studieperiode. Mer info her

Lånekassen NOKUT
  • Beskrivelse

    Du få en forståelse av hva en organisasjon er, og hvordan ledelse og kommunikasjon påvirker organisasjoner. Du vil få en forståelse for at kommunikasjon er en forutsetning for velfungerende organisasjoner, og at kommunikasjon må være forankret i ledelsen. Emnet bygger videre på innføringsemnet PR-fagets samfunnsrolle hvor det blir lagt vekt på at kommunikasjonsfunksjonen har en viktig rådgiverrolle i organisasjonen - også når det gjelder rådgivning og støtte til ledelsen i deres interne kommunikasjon. For deg som ikke har tatt PR-fagets samfunnsrolle er det lagt inn tekster i kurset som gjør at du får nødvendige forkunnskaper.

    Internkommunikasjon kan være med på å påvirke kulturen, det vil si verdier, normer og virkelighetsoppfatninger, i en organisasjon. Samtidig er god internkommunikasjon nødvendig for å skape god kommunikasjon eksternt .

    Internkultur og kommunikasjon består av følgende tema:

    • Organisasjonsteori
    • Organisasjonskultur
    • Internkommunikasjon
    • Endringskommunikasjon
    • Krisekommunikasjon
    • Branding
Lukk
  • Læringsmål

    Målet er at du etter endt kurs skal kunne definere viktige kommunikasjonsoppgaver internt i ulike typer organisasjoner, og prioritere disse. Du vil få innsikt i fordeler og ulemper ved å bruke ulike kanaler til for eksempel motivasjon, kulturbygging, endringskommunikasjon, oppsigelser og lignende. Du vil lære om hvordan du kan beskrive organisasjonskulturen i en virksomhet, og komme med forslag til hvordan den interne kommunikasjonen kan styrke kulturen og bidra til at organisasjonen når sine mål. 

Lukk
  • Om høyskolen

    Høyskolen Kristiania

    Høyskolen Kristiania tilbyr blant annet kurs og studier innenfor økonomi, regnskap, ledelse, prosjektledelse, HR og markedsføring. Både som stedsbaserte studier og nettstudier. Vi har fokus på at du som student får en relevant og solid utdanning med en faglig tyngde, uansett hvilken studiemetode du velger.

Lukk
  • Gjennomføring

    Studieløpet ditt er basert på arbeid med pensum, veiledningstekster, videoforelesninger, øvingsoppgaver, innsending av obligatoriske oppgaver, samt gjennomføring av en skriftlig eksamen.

    Fagstoffet på kursets nettsider er ordnet i en bestemt rekkefølge, slik at du lett forstår hva du skal gjøre til enhver tid.

    Du har gjennom hele studieløpet tilgang til en personlig veileder som svarer på faglige spørsmål og som kommenterer innsendingsoppgavene dine.

    I tillegg har du mange muligheter til å samarbeide og kommunisere med dine medstudenter på kursets nettsider.

      infographic_timer 210 timer antatt tidsbruk
      infographic_maneder 18 måneder tilgang til læringsportal
      infographic_oppgaver 3 innsendinger gjennom kursets varighet
Lukk
  • Kursvalg


    • Kurs
      • Kurskode Kurs Lån Stp Pris a
        7048
        Internkultur og kommunika... Dette er et kurs som gir deg en innføring i internkommunikasjon og hvordan dette kan påvirke organisasjonens indre liv og oppfatningen av organisasjonen. Les mer
        7.5 10.075,- Velg
Lukk
  • Inkludert i pris

    • Tilgang til klasserom på nett
    • Veilederoppfølging
    • Retting av innsendingsoppgaver
    • Eksamensavgift
    • Kurs i studieteknikk
    • Medlemskap i studentunionen ved Høyskolen Kristiania
Lukk
  • Finansiering

      Du kan betale med faktura, kort, avdrag, eller gjøre avtale med annen betaler. Du kan også søke om støtte fra Lånekassen dersom du bestiller kurs som til sammen blir 15 studiepoeng eller mer.

      Betalt semesteravgift (kr 330,-) gir rett til studentkort, som blant annet kan gi rabatt på kollektivreiser. Hvis du melder deg på flere kurs, betaler du likevel bare én avgift per semester. Ønsker du studentkort ? ta kontakt med oss på nettstudier@kristiania.no

Lukk
  • Opptak

    • icon Opptakskrav Du må ha generell studiekompetanse eller godkjent realkompetanse
    • icon Søknadsfrist Hver dag, hele året
    • icon Dokumentasjonsfrist Du må sende inn dokumentasjon som bekrefter at du er kvalifisert for opptak i løpet av en måned
    • icon Oppstart Hver dag, hele året
Lukk
  • Pensum

    Du må selv kjøpe pensumbøkene til kurset. Pensumlisten til kurset ser du under. Du står fritt til å kjøpe bøkene hvor du selv vil. Vi har samlet noen tips om hvor du kan kjøpe nye og brukte pensumbøker på nett.

    Kompendium IKK 1100 Intern kultur og kommunikasjon
    Kompendiet kan kjøpes hos Akademika bokhandel i Kirkegata 24-26. Be om kompendiet som er merket med "NKS" når du bestiller. Dersom du ikke bor i Oslo kan du kjøpe det ved å sende en e-post til Akademika. Det blir da sendt deg per post. Porto blir lagt til i prisen.

    Boken "Brug dit brand" finnes også i engelsk versjon: Taking Brand Initiative. How Companies Can Align Strategy, Culture, and Identity Through Corporate Branding.

    Pensumliste (med forbehold om endringer - endelig pensumoversikt finner du i læringsportalen som du får tilgang til som student):

    Tittel Forfatter ISBN
    Organisasjonskultur. 4. utgave. Bang, Henning. 2011 9788215007823
    Intern kommunikasjon ? Planlegging og tilrettelegging, 4. utg Erlien, Bente. 2006 9788215011172
    Brug dit brand. Udtrykorganisationens identitet gennom corporate branding Hatch, Jo Mary og Majken Schultz. 2009 9788702078169
Lukk
  • Eksamen

    • icon Eksamensarrangører Klikk her
    • icon Eksamen varighet 3 timer
    • Eksamensreglement Klikk her
    • icon Liste over eksamensdatoer Last ned PDF
    • icon Eksamen oppmeldingsfrist 1. april og 1. november
    • icon Eksamensform Underveisevaluering og fremmøteeksamen
    • icon Eksamensdato 10.01.17 / 30.05.17
Lukk